Dnes je pondělí, 28. května 2018.
www.vrytmu.cz   // domů

Hudební luk , ústní harfa , brumle

Bude doplněno....

Hudební luk

Jednostrunný nástroj, rozšířený především v subsaharské Africe a v minulosti i v Jižní Americe. Výrazně se podobá luku loveckému, od nějž jej většinou odlišuje upevnění struny (nejčastěji z rostlinného materiálu), která je rozechvívána rychlými údery klacíku. K rozšíření tónových možností hudebního luku užívá hráč někdy prstů nebo hůlky: jejich pomocí strunu zkrátí a získá tak vyšší tón. Jako rezonátor slouží buď hráčova ústní dutina (struna prochází mezi rty, které se jí ale nedotýkají. Změnou velikosti a tvaru ústní dutiny jsou zesilovány vybrané alikvótní tóny), nebo je připojen přídavný rezonátor – nejčastěji z tykve.

Ústní harfa (hudební luk)

Je nejstarší strunný hudební nástroj. Od Jihoamerických Indiánů převzali myšlenku hry na luk první osadníci amerického kontinentu. Tyto nástroje se vyskytovaly i v subsaharské Africe.

U původních nástrojů je na obou koncích pružného lučiště různými způsoby fixována struna (nejčastěji z rostlinného materiálu), která je rozechvívána rychlými údery dřevěné hůlky, výjimečně i třením. Jako rezonátor slouží ústní dutina. Lučiště prochází mezi rty, struna se jich nedotýká. Změnou velikosti a tvaru ústní dutiny mohou být zesilovány vybrané alikvotní tóny. Ústí harfa bývá používána obvykle sólově (iniciační obřady...), nebo k doprovodu zpěvu.

Brumle

Je lidový hudební nástroj patřící do skupiny idiofonů. Pochází zřejmě z Asie;Brumle je starobylý nástroj, jehož stopy vedou až do jihovýchodní Asie – právě tam se kdysi hrálo na podobné nástroje vyrobené z bambusu, na čínské kresbě ze 3. století přnl. je vidět hudebník hrající na brumli. Do Evropy se dostala z východních plání Kazachstánu a byla známa již starým Římanům. V evropských zemích byla brumle celkem běžným hudebním nástrojem. Na našem území je rozšiřovali zejména romští kovotepci. S prvními evropskými osadníky se také dostala do Ameriky. busu.

Brumle je tradičním nástrojem sibiřských šamanů. Její ezoterika spočívá v tom, že pracuje tak, jako mantra. Její zvukové vibrace lze přijímat vnitřními dutinami hráče, ale též ozvěnou z místnosti. Zvukové vibrace pronikají energetickými kanály hráče i posluchačů a rozbíjí psychoenergetické blokády, které brání volnému toku energií. Tím se vysvětlují pozoruhodné léčivé účinky při hře na tento starověký ezoterický nástroj.

V Evropě se vyrábí ze železa, ale v Asii se dodnes vyřezává z bambusu nebo palmového dřeva. Sestává z otevřeného rámečku, do kterého je vkován pružný kovový jazýček. Přestože je mnoho různých tvarů a velikostí tohoto nástroje, převládá tvar řeckého písmene Ω (omega) s prodlouženými nožičkami. U kovových brumlí bývá rámeček ohýbán z prutu a nebo kován. Do výkovku pak bývají vlisovány magické znaky.

Kovovou brumli znali už staří Římané. Její dávný název, který se někde dodnes používá – hlavně v severní Anglii, Skotsku a Irsku – je „trump“. V evropských zemích byla brumle celkem běžná, právě odtud si ji do Ameriky přivezli první osadníci. Měli ji pro svou zábavu a také se dala výhodně měnit s Indiány za různé věci potřebné k životu. V Americe nazývají brumli „jaw harp“ nebo „jew’s harp“. Brumle sestává ze dvou částí: otevřeného tvarovaného rámečku a pružného kovového jazýčku procházejícího středem rámečku. Hráč drží brumli většinou v levé ruce a pevně ji tiskne proti zubům – horní volný konec kovového rámečku proti horním zubům a dolní konec proti zubům spodním. Ukazovák pravé ruky brnká na konec jazýčku, který volně kmitá uprostřed rámečku.To vytváří charakteristický tón. Ústní dutina tu funguje jako rezonátor i zesilovač. Přemísťováním jazyku, tvarováním ústní dutiny a změnami intenzity dýchání se mění výška a síla tónu.

Výraznost tónu nástroje je citlivě závislá na štěrbině mezi jeho jazýčkem a nožičkami. Má být co nejmenší. Dobrý nástroj zazní svým základním tónem i bez brnknutí při pouhém prosátí vzduchu štěrbinou, podobně jako jazýček harmonikového „hlasu“. Barvitost tónu je závislá na šířce jazýčku a na délce štěrbiny. Výšku základního tónu udává délka a hmotnost jazýčku, může však být měněna v širokém rozsahu závažíčkem na jeho konci. Tím může být i hluboce a barvitě znějící brumle malá. Jazýček dobrého nástroje musí být střihán podél válcovacích vláken planžety resp. páskové ocele válcované za studena. Brumle zní nejvýrazněji s hranatým rámečkem z nástrojové ocele (klínovice). Prut má být do tvaru rámečku ohýbán proti jeho hraně tak, aby vytvořil ostrou štěrbinu. Povrchová úprava nástroje nesmí být prováděna louhováním (přípravky typu brunigal a pod.).

Hráč drží brumli většinou v levé ruce a pevně ji tiskne proti pootevřeným rtům nebo až zubům – horní nožičku nástroje proti hornímu rtu (zubům) a dolní proti rtu (zubům) spodnímu. Ukazovákem pravé ruky se brnká na konec jazýčku volně kmitajícího uprostřed rámečku a mezi rty (zuby), čímž se vytváří charakteristický tón. Brnkání je možné oběma směry, zejména při rychlých změnách tónu a tempa hraní. Hra na rtech může být jen poněkud méně výrazná, než na zubech, je však jemnější a netrpí při tom zuby hráče. Profesionální hráč udrží nástroj mezi rty bez pomoci ruky, kterou pak má volnou. Ústní dutina funguje jako rezonátor i zesilovač - přemísťováním jazyku, tvarováním ústní dutiny a změnami intenzity dýchání se mění výška a síla tónu. Rytmickým prosáváním vzduchu štěrbinou při hraní se dosahuje efektu vlastního nepřízvučného a barvitého doprovodu, tak zvaného kontrování. Brumle se používá jako nástroje sólového a to až koncertního, nebo doprovodního.

Brumli je možné slyšet především v etnické hudbě národů Dálného východu (např. Huun-Huur-Tu, Yat-Kha) a severní Indie (Musafir), taktéž v lidové hudbě některých evropských národů (Rumuni, Srbové, Slováci, Němci, Rakušané, Švédove atd.), ve folku a country, ovšem i v rocku, popu (Red Hot Chili Peppers, Black Sabbath, The Who, Simon & Garfunkel, Leonard Cohen) nebo jiných hudebních žánrech (Aphex Twin).

V evropských zemích byla brumle celkem běžná, právě odtud si ji do Ameriky přivezli první osadníci. Měli ji pro svou zábavu a také se dala výhodně měnit s Indiány za různé věci potřebné k životu. V Americe nazývají brumli „jaw harp“ nebo „jew’s harp“.

 

Australský frčák

 

 

 

 

 

 

Nástroje-Rytmy-Cvičení

Novinky

stránka 1 z 8  Následující strana Poslední strana
Muzikoterapeutické relaxace a koncerty, léčebné koncerty(26.08. 2012)

++ V TOMTO SLOUPCI JSOU  AKCE PRO VEŘEJNOST ++


I.) Muzikoterapeutické Relaxace

Léčivá intuitivní hudba na léčivé hudební nástroje . Zazní didgeridoo, velké gongy, tibetské a křišťálové mísy, zvonky, salašnická fujara, kalimby, shruti box, djembe, šamanské bubny, brumle, zvonkohry, SunDrum, ústní harfa, kantele, dešťové hole aj. S sebou si vzít prosím dobrou karimatku a spacák. Relaxace trvá 2-2,5 h. V případě zájmu uspořádání ve vašm místě, centru.. volejte 775302166

II.) Relaxace a Léčení  Zvukem - GONGs HARMONY, RELAX HARMONY, Léčení v pyramidě

Přijďte si prožít Léčivé Zvuky a vibrace s velkými Gongy, tibetskými mísami, monochordem a dalšími nástroji.... Zaměření je především na cílené léčení fyzického a energetických těl, na obnovení Rytmů Vesmírného Stromu Zivota v nás. Na léčebné relaxace Vás srdečně zve Jaroslav Galáš. Karimatka, spacák, délka  cca 2 h. V případě zájmu uspořádání ve vašm místě, centru.. volejte 775302166

V současné době jsou akce ( kromě výrobních dílen) pro veřejnost pozastaveny

Ručně vyráběné nástroje:

www.samanske-bubny.cz

www.lecive-zvonkohry.eu

www. leceni-zvukem.webnode.cz

Muzikoterapie, Relax Harmony, Bubnování

pozastaveno

Pepova bouda Filipovice - odkaz na www.sebeleceni.eu

Pepovka I.turnus 27.-31.7.2016

Pepovka II.turnus 24.-28.8.2016


TOUR MYSTIC 2015 s Jumping Drums, viz www.jumpingdrums.cz

Bruntál, Bystřice pod Pernštejnem, Plzeň, Olomouc

Výroba šamanských bubnů 2018:

viz www.samanske-bubny.cz

výrobní dílny - reservujte si  prosím termíny dílen včas

Relaxace a léčení s velkými gongy, tibetskými mísami, monochordem..

RELAX HARMONY, GONGs HARMONY- JG

Charitativní koncerty

Akustické koncerty


Tvořivé dílny, semináře, festivaly



Napsali o nás

časopis o hudbě a hudebních nástrojích,distributor hudeb.nástrojů Music Center Praha, list 1, list 2

www.leceni-zvukem.cz

obchod s léčivými hudebními nástroji pro muzikoterapii, zvukovou terapii a samoléčení zvukem



VrytmuHraní, prožitkový tanec(24.08. 2012)

VRYTMUHRANÍ -VRYTMU TEPU SRDCE A CELÉHO VESMÍRU

Zveme Vás na prožitkové hudební hry s přírodními hudebními nástroji.
Čeká nás společné bubnování na africké bubny, budeme hrát na tibetské mísy, chřestidla, zvonečky, koncovky aj. Poznáme zvuky tradičních hudebních nástrojů původních přírodních kultur, australské didgeridoo, ústní harfu, kalimby, salašnické fujarky, zvonkohry, brumle a další nástroje. Těší se na Vás Jaroslav Galáš a Lucie Čapková

Tanec a realaxace na Sluňákově

Zveme Vás na  intuitivní tanec s orientálními prvky, šamanský tanec 4 živlů a tanec africký. Na závěr relaxace pomocí etnických hudebních nástrojů. Provázet Vás bude Lucie Čapková.

Místo: Horka nad Moravou, Centrum ekolog.aktivit Sluňákov, každá středa 16.00-17.30 a 18.00-19.30

Plakátek-Tanec na Sluňákově

Místo: Olomouc, ve spolupráci s Centrem pohybu - http://www.centrumpohybuol.cz, ul.Farského - Husův sbor, pro dospělé 18-99 let, 4. října, čtvrtek 13.00-15.00

Místo: Olomouc, ve spolupráci s Centrem pohybu - http://www.centrumpohybuol.cz, ul.Farského - Husův sbor, pro maminky s dětmi, 11. října, čtvrtek 13.00-15.00

plakátek dospělí, plakátek maminky s dětmi

Společnost pro přirozenou hudbu-akce(14.08. 2012)

Sřetnutí přítel přirozené hudby, Banská Bystrica 22.2.-24.4.2013, plakátek

Podzimní setkání SPPH, Źítková-Lokov, 27.9.-30.90.2012

plakátek, program, společnost pro přirozenou hudbu

fotky SPPH

20.11.2012-Čarovný svět zvuku-klub Maják Bojkovice, SPPH, video záznam

stránka 1 z 8  Následující strana Poslední strana
SeznamOdkazu.cz