Dnes je úterý, 18. prosince 2018.
www.vrytmu.cz   // domů

Didgeridoo (yedaki)

Dutá, nijak nezakončená rovná trubka bez oddělitelného náústku, používaná původními obyvateli severní Austrálie. Je o ni výjimečný zájem především pro unikátní techniku hry a pro zápaďany magické  a vibračně "výživné" zvukové spektrum. Ačkoliv dnes je tento nástroj znám pod svým anglickým názvem, pravděpodobně onomatopoickým přepisem jeho zvuku, v zemi svého původu je znám asi pod čtyriceti různými jmény. Je to v zásadě kmen eukalyptového stromu, jehož střed byl vyhlodám termity. ... 
Užší konec, do kterého se fouká, je opatřen jakýmsi zužujícím nástavcem z včelího vosku nebo eukalyptové gumy. Didgeridoo se původne vyrábelo i z bambusu, který byl uvnitř upravován rozžhavenou tycí. Od roku 1970 se však používají i jiné materiály (kovové i plastové trubky odpovídajícího průměru). Nástroj je casto zdoben okrovou barvou s bílým vzorem, využívajícím totemických symbolu. Nejoblíbenejší délka je asi 1 až 1,5 metru, s průměrem na užším konci asi 3 až 5 cm, na širším spodním konci asi 5 - 7 cm. Jsou známy i výjimečně dlouhé didžeridu (2 i více metru), které se používaly pri rituálech džungguwan, při kterých reprezentovaly posvátného Rainbow Snake, Duhového Hada. 

Na nástroj hrají muži a doprovázejí se rytmickým tukáním dřevených hůlek. Používá se většinou při slavnostech (pohřbech, pohřebních rituálech, klanových shromáždeních, iniciačních obřadech), ale někdy doprovází i dětské písničky. 

Nejrozšířenější styl hry na didgeridoo je používán v severní oblasti Arnhémské zeme. Nástroj vydává základní tón-drone, vyluzovaný velmi uvolněnými rty, vetšinou mezi Dis a G, podle délky. Pri hře se využívá tzv. cirkulárního dechu, pri kterém se hráč rytmicky prudce nadechne nosem, zatímco rozeznívá nástroj vzduchem z úst. Tato technika vyžaduje velmi pečlivou kontrolu rtů, tvárí, bránice a dechu. Přestože na nástroj lze hrát poměrne přesné tóny, většinou hráči využívají možnosti výšku i rytmus měnit a dodat tak hre rytmické zvláštnosti. Pomocí pohybu jazyka a stahování lícních svalu pak hrác mení i výšku alikvótních tónu, takže zvuk má jak intenzívní podobu spodních hladkých tónu varhan, tak bzučivou bohatost horních částí. Rychlé pohyby jazyka nebo prudké stažení tváří a bránice pak mohou vytvořit mnoho variací jak rytmu, tak barev a vibrátových efektů. Základní tón muže být přerušován, atakován, uvolňován a obohacován dalšími dvěmi ci více vrstvami alikvótních tónů. 

Hráci používají tří hlavních druhů hry základního tónu: jednak způsobu, který využívá kontrastu mezi hlubokým základem a alikvóty, většinou páté a třetí harmonické a oktávy, jednak toho, že do nástroje napodobují hlasy ptáku a zvířat (holuba, drolgy, psa dinga). Někdy využívají i falzeta, glissanda. Na severovýchodu Arnhémské zeme hráči k základní technice nepřetržitého zvuku přidávají rytmické struktury vytvářené z alikvótních tónu, něco jako jazykem vyluzované staccato, nebo bubnový efekt. 

Hráč sedí nebo stojí, někdy se pri hře k tanci pohybují okolo zpěváka nebo tanečníků. Při sedu si hráč nástroj opírá o prsty natažené nohy, nebo nástrojem pomalu pohybuje tesně nad zemí. Na severovýchodě hráči někdy sedí na velké mušli nebo barelu, aby nástroj více rezonoval. 

Na didgeridoo se učí hrát všichni chlapci kmene, ale virtuózní hráč je velmi oceňován. Hodnotí se přesný a výrazný zvuk, velká kontrola dechu, dokonalý nátisk rtu a vynikající hudební pamět. 

Didgeridoo je schopno velmi širokého hudebního výrazu: od pomalých impresívních nálad, často velmi intenzívních, až po velmi nakažlivou veselost. Pres konzervativní podstatu vetšiny hudby pro didžeridu je v ní prostor pro individuální improvizaci a tvorbu nových stylu a technik. Jak výroba, tak repertoár pro didžeridu neustále roste. 

Není jasné, kdy se didžeridu zacalo používat. Pri srovnání podobných nástroju s ostatními starými kulturami je ale zřejmé, že technika hry a některé aspekty se hrou související jsou na celém světě naprosto unikátní. Ačkoliv Aboridžinci postrádali technologii a neznali např. náústek, plátky, dírky v píštale atd., virtuozitou, hudební predstavivostí a fyzickým zvládnutím techniky hry na didžeridu dosáhli skutečného mistrovství. 

přeloženo od Trevor A. Jones
didgeridoodidgeridoo

Nástroje-Rytmy-Cvičení

Novinky

stránka 1 z 8  Následující strana Poslední strana
Muzikoterapeutické relaxace a koncerty, léčebné koncerty(26.08. 2012)

++ V TOMTO SLOUPCI JSOU  AKCE PRO VEŘEJNOST ++


I.) Muzikoterapeutické Relaxace

Léčivá intuitivní hudba na léčivé hudební nástroje . Zazní didgeridoo, velké gongy, tibetské a křišťálové mísy, zvonky, salašnická fujara, kalimby, shruti box, djembe, šamanské bubny, brumle, zvonkohry, SunDrum, ústní harfa, kantele, dešťové hole aj. S sebou si vzít prosím dobrou karimatku a spacák. Relaxace trvá 2-2,5 h. V případě zájmu uspořádání ve vašm místě, centru.. volejte 775302166

II.) Relaxace a Léčení  Zvukem - GONGs HARMONY, RELAX HARMONY, Léčení v pyramidě

Přijďte si prožít Léčivé Zvuky a vibrace s velkými Gongy, tibetskými mísami, monochordem a dalšími nástroji.... Zaměření je především na cílené léčení fyzického a energetických těl, na obnovení Rytmů Vesmírného Stromu Zivota v nás. Na léčebné relaxace Vás srdečně zve Jaroslav Galáš. Karimatka, spacák, délka  cca 2 h. V případě zájmu uspořádání ve vašm místě, centru.. volejte 775302166

V současné době jsou akce ( kromě výrobních dílen) pro veřejnost pozastaveny

Ručně vyráběné nástroje:

www.samanske-bubny.cz

www.lecive-zvonkohry.cz

www. leceni-zvukem.webnode.cz





Muzikoterapie, Relax Harmony, Bubnování

pozastaveno

Pepova bouda Filipovice - odkaz na www.sebeleceni.eu

Pepovka I.turnus 27.-31.7.2016

Pepovka II.turnus 24.-28.8.2016


TOUR MYSTIC 2015 s Jumping Drums, viz www.jumpingdrums.cz

Bruntál, Bystřice pod Pernštejnem, Plzeň, Olomouc

Výroba šamanských bubnů 2018:

viz www.samanske-bubny.cz

výrobní dílny - reservujte si  prosím termíny dílen včas

Relaxace a léčení s velkými gongy, tibetskými mísami, monochordem..

RELAX HARMONY, GONGs HARMONY- JG

Charitativní koncerty

Akustické koncerty


Tvořivé dílny, semináře, festivaly


Napsali o nás

časopis o hudbě a hudebních nástrojích,distributor hudeb.nástrojů Music Center Praha, list 1, list 2

www.leceni-zvukem.cz

obchod s léčivými hudebními nástroji pro muzikoterapii, zvukovou terapii a samoléčení zvukem



VrytmuHraní, prožitkový tanec(24.08. 2012)

VRYTMUHRANÍ -VRYTMU TEPU SRDCE A CELÉHO VESMÍRU

Zveme Vás na prožitkové hudební hry s přírodními hudebními nástroji.
Čeká nás společné bubnování na africké bubny, budeme hrát na tibetské mísy, chřestidla, zvonečky, koncovky aj. Poznáme zvuky tradičních hudebních nástrojů původních přírodních kultur, australské didgeridoo, ústní harfu, kalimby, salašnické fujarky, zvonkohry, brumle a další nástroje. Těší se na Vás Jaroslav Galáš a Lucie Čapková

Tanec a realaxace na Sluňákově

Zveme Vás na  intuitivní tanec s orientálními prvky, šamanský tanec 4 živlů a tanec africký. Na závěr relaxace pomocí etnických hudebních nástrojů. Provázet Vás bude Lucie Čapková.

Místo: Horka nad Moravou, Centrum ekolog.aktivit Sluňákov, každá středa 16.00-17.30 a 18.00-19.30

Plakátek-Tanec na Sluňákově

Místo: Olomouc, ve spolupráci s Centrem pohybu - http://www.centrumpohybuol.cz, ul.Farského - Husův sbor, pro dospělé 18-99 let, 4. října, čtvrtek 13.00-15.00

Místo: Olomouc, ve spolupráci s Centrem pohybu - http://www.centrumpohybuol.cz, ul.Farského - Husův sbor, pro maminky s dětmi, 11. října, čtvrtek 13.00-15.00

plakátek dospělí, plakátek maminky s dětmi

Společnost pro přirozenou hudbu-akce(14.08. 2012)

Sřetnutí přítel přirozené hudby, Banská Bystrica 22.2.-24.4.2013, plakátek

Podzimní setkání SPPH, Źítková-Lokov, 27.9.-30.90.2012

plakátek, program, společnost pro přirozenou hudbu

fotky SPPH

20.11.2012-Čarovný svět zvuku-klub Maják Bojkovice, SPPH, video záznam

stránka 1 z 8  Následující strana Poslední strana
SeznamOdkazu.cz